ΥΓΕΙΑ

Επαναπρογραμμάτισαν κύτταρα του λίπους για να καίνε και όχι να αποθηκεύουν θερμίδες

Ένα νέο όπλο στην μάχη για την μείωση της παχυσαρκίας σε παγκόσμιο επίπεδο είναι πιθανό ότι ανακάλυψαν επιστήμονες από το πανεπιστήμιο της Νότιας Δανίας, οι οποίοι βρήκαν τον τρόπο να αλλάζουν ριζικά την λειτουργία των κυττάρων του λίπους, ώστε να καταναλώνουν ενέργεια (κάψιμο θερμίδων) και όχι να την αποθηκεύουν (κατακράτηση θερμίδων).

Όπως και άλλα θηλαστικά, έτσι και οι άνθρωποι έχουν περισσότερο "λευκό λίπος" και λιγότερο "καφέ λίπος" στον οργανισμό τους. Το λευκό λίπος αποθηκεύει τις θερμίδες που δεν ξοδεύει το σώμα για να έχει απόθεμα ενέργειας σε περίπτωση που το χρειαστεί αργότερα. Το καφέ λίπος χρησιμοποιείται ως επί το πλείστον για να καίει θερμίδες ο οργανισμός και να παράγει θερμότητα.

Όταν καταναλώνουμε τακτικά περισσότερες θερμίδες από όσες χρησιμοποιούμε, οι επιπλέον θερμίδες συσσωρεύονται στο λευκό λίπος και γινόμαστε αρχικά υπέρβαροι και στη συνέχεια παχύσαρκοι.

Το πολύ λευκό λίπος γύρω από την κοιλιά συνδέεται με μεταβολική δυσλειτουργία, αντίσταση στην ινσουλίνη και καρδιοπάθειες.

Οι επιστήμονες αναζητούν τρόπους ώστε να αλλάξει η ισορροπία μεταξύ λευκού και καφέ λίπους, ως έναν τρόπο για την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας σε παγκόσμιο επίπεδο. Ένας τρόπος για να επιτευχθεί αυτό είναι ο γενετικός επαναπρογραμματισμός των λευκών κυττάρων λίπους, ώστε να συμπεριφέρονται ως καφέ λιπώδη κύτταρα.

Οι ερευνητές από το τμήμα Βιοχημείας και Μοριακής Βιολογίας στο πανεπιστήμιο της Νότιας Δανίας, κατάφεραν μέσω προηγμένων τεχνολογιών προσδιορισμού της αλληλουχίας του γονιδιώματος του ατόμου, να "ενεργοποιήσουν" έναν μηχανισμό που χαρακτηρίζει τα καφέ λιποκύτταρα και ο οποίος δεν υπάρχει στα λευκά. Όταν εφάρμοσαν αυτόν το μηχανισμό στα λευκά λιποκύτταρα, δημιούργησαν μια νέα κατηγορία κυττάρων του λίπους. Αυτά τα νέα κύτταρα να τα ονόμασαν "brite", ονομασία που προέρχεται από το συνδυασμό των λέξεων "brown" (καφέ) και "white" (λευκό).

Τα νέα λιποκύτταρα είχαν την ιδιότητα να καίνε θερμίδες, ακριβώς όπως και τα καφέ λιποκύτταρα. Το γονιδίωμα που εντόπισαν οι ερευνητές και έκανε όλες αυτές τις αλλαγές δυνατές, είναι μια ρυθμιστική πρωτεΐνη που ονομάζεται KLF11 (Kruppel Like Factor- 11).

Η επικεφαλής της έρευνας, δρ Anne Loft, υποστηρίζει ότι στο μέλλον θα μπορούν να δημιουργηθούν φάρμακα που θα στοχεύουν στην ενεργοποίηση της πρωτεΐνης KLF11, προκειμένου να αντιμετωπιστεί καλύτερα η παχυσαρκία.

Η έρευνα δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση Genes & Development.