ΥΓΕΙΑ

Διαβήτης τύπου 2: Ασπίδα προστασίας το γάλα και το γιαούρτι - Τι ισχύει για το κρέας

Η καθημερινή κατανάλωση ενός ποτηριού γάλα και ενός γιαουρτιού μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη του διαβήτη τύπου 2, σύμφωνα με νέα μελέτη.

Διαβήτης τύπου 2: Ασπίδα προστασίας το γάλα και το γιαούρτι - Τι ισχύει για το κρέας

Η υπερβολική κατανάλωση κόκκινου επεξεργασμένου ή λευκού κρέατος όμως, φαίνεται ότι έχει το αντίθετο αποτέλεσμα, σύμφωνα με την ίδια μελέτη.

Οι Ιταλοί ερευνητές συνιστούν τα ψάρια και τα αυγά ως «καλά υποκατάστατα» του κρέατος.

Τα τελευταία χρόνια πολλοί αποφεύγουν τα γαλακτοκομικά προϊόντα, με το σκεπτικό ότι το πλήρες γάλα, το βούτυρο και το τυρί έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά και θερμίδες, αυξάνοντας τον κίνδυνο για πολλά προβλήματα υγείας.

Σύμφωνα με τις τρέχουσες διατροφικές συστάσεις για τη μείωση του κινδύνου διαβήτη τύπου 2, πρέπει να τρώτε τροφές φυτικής προέλευσης, όπως είναι τα δημητριακά ολικής αλέσεως, τα λαχανικά και τα φρούτα, τα όσπρια και το γάλα και το γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά. Πρέπει επίσης να περιορίσετε την κατανάλωση ζωικών προϊόντων.

Οι ειδικοί του Πανεπιστημίου της Νάπολης υποστηρίζουν ότι δεν έχουν όλες οι ζωικές πρωτεΐνες ίση διατροφική αξία.

Ο διαβήτης τύπου 2 εμφανίζεται όταν τα β-κύτταρα του παγκρέατος, που φυσιολογικά παράγουν την ινσουλίνη, αρχίσουν να δυσλειτουργούν και να είναι ανεπαρκή, με αποτέλεσμα να αυξάνονται τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα.

Εάν αφεθεί χωρίς θεραπεία, μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα υγείας, όπως καρδιακές παθήσεις, απώλεια άκρων, ακόμη και τύφλωση, οδηγώντας ακόμη και στο θάνατο.

Η πάθηση, που χαρακτηρίζεται «σιωπηλός δολοφόνος», επηρεάζει περίπου 4,5 εκατομμύρια Βρετανούς και περισσότερους από 30 εκατομμύρια Αμερικανούς.

Η ανάλυση αφορούσε 13 προηγούμενες μετα-αναλύσεις που είχαν συμπεριλάβει συνολικά 175 μελέτες.

Όλες οι μελέτες εξέτασαν 12 διαφορετικά τρόφιμα ζωικής προέλευσης και το ρόλο τους στην ανάπτυξη διαβήτη τύπου 2.

Τα τρόφιμα ήταν: κρέας γενικά, κόκκινο κρέας (βόειο, αρνί, χοιρινό), λευκό κρέας (κοτόπουλο, γαλοπούλα), επεξεργασμένο κρέας (μπέικον, λουκάνικα, αλλαντικά), ψάρι, γαλακτοκομικά, πλήρη γαλακτοκομικά, γαλακτοκομικά με χαμηλά λιπαρά, γάλα, τυρί, γιαούρτι και αυγά.

Η Δρ. Annalisa Giosuè και οι συνεργάτες της θέλησαν να συγκρίνουν τον κίνδυνο διαβήτη τύπου 2, με βάση την ποσότητα από το κάθε είδος που κατανάλωναν οι συμμετέχοντες.

Όσοι έτρωγαν 100 γραμμάρια κόκκινου κρέατος την ημέρα, είχαν 22% περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξουν διαβήτη, σε σύγκριση με όσους έτρωγαν μικρότερες ποσότητες.

Ο κίνδυνος αυξανόταν κατά 30% για κάθε επιπλέον 50 γραμμάρια επεξεργασμένου κρέατος, που ισοδυναμεί με λιγότερες από δύο φέτες μπέικον.

Εν τω μεταξύ, οι άνθρωποι που κατανάλωναν 50 γραμμάρια λευκού κρέατος την ημέρα, αντιμετώπιζαν μόνο κατά 4% αύξηση του κινδύνου, σε σύγκριση με εκείνους που έτρωγαν ακόμη λιγότερο.

Η Δρ. Giosuè είπε: «Το κόκκινο και το επεξεργασμένο κρέας είναι πλούσια σε συστατικά όπως κορεσμένα λιπαρά οξέα, χοληστερόλη και αιμοσίδηρο, γνωστά όλα για την συμβολή τους στη χρόνια χαμηλού βαθμού φλεγμονή και το οξειδωτικό στρες, τα οποία με τη σειρά τους μειώνουν την ευαισθησία των κυττάρων στην ινσουλίνη. Τα επεξεργασμένα κρέατα περιέχουν επίσης νιτρικά, νιτρώδη και νάτριο, συστατικά που μπορεί να βλάψουν τα κύτταρα του παγκρέατος που παράγουν ινσουλίνη».

Συγκριτικά, το λευκό κρέας έχει «χαμηλότερη περιεκτικότητα σε λιπαρά, καλύτερο προφίλ λιπαρών οξέων και χαμηλότερη ποσότητα αιμικού σιδήρου», πρόσθεσε.

Τα γαλακτοκομικά από την άλλη, φάνηκε ότι είτε έχουν προστατευτική δράση έναντι του διαβήτη τύπου 2 είτε δεν κάνουν καμία διαφορά.

Όλα εξαρτήθηκαν από το αν ήταν χαμηλά σε λιπαρά ή όχι, σύμφωνα με τα ευρήματα.

Οι άνθρωποι που κατανάλωναν 200 γραμμάρια γάλακτος την ημέρα -ισοδύναμο ενός ποτηριού- είχαν 10% λιγότερες πιθανότητες να διαγνωστούν με διαβήτη, σε σύγκριση με όσους κατανάλωναν μικρότερη ποσότητα.

Όσοι έτρωγαν 100 γραμμάρια γιαούρτι καθημερινά, αντιμετώπιζαν κατά 6% χαμηλότερο κίνδυνο διαβήτη.

Από την άλλη, για όσους κατανάλωναν 30 γραμμάρια τυριού την ημέρα, δεν παρατηρήθηκε κάποια διαφορά.

Ανάλογα ήταν τα ευρήματα για την κατανάλωση 200 γραμμαρίων γαλακτοκομικών με πλήρη λιπαρά.

Η Δρ. Giosuè πρόσθεσε: «Τα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, βιταμίνες και άλλες βιοδραστικές ενώσεις που μπορεί να επηρεάσουν ευνοϊκά τον μεταβολισμό της γλυκόζης – την επεξεργασία της ζάχαρης από τον οργανισμό. Τα προβιοτικά είναι επίσης γνωστό ότι έχουν ευεργετική επίδραση στον μεταβολισμό της γλυκόζης, γεγονός που μπορεί να εξηγήσει γιατί η τακτική κατανάλωση γιαουρτιού σχετίζεται με μειωμένο κίνδυνο διαβήτη τύπου 2».

Η κατανάλωση 100 γραμμαρίων ψαριού και ενός αυγού την ημέρα, δεν φάνηκε να έχει κάποια επίδραση στον κίνδυνο εμφάνισης της πάθησης.

«Ενώ το κόκκινο και το επεξεργασμένο κρέας πρέπει να καταναλώνονται με φειδώ, μέτριες ποσότητες ψαριών και αυγών θα μπορούσαν να αποτελέσουν καλά υποκατάστατα» αναφέρουν οι ερευνητές.

Η έρευνα θα παρουσιαστεί στην ετήσια συνάντηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη Μελέτη του Διαβήτη στη Στοκχόλμη, την επόμενη εβδομάδα.

Πηγή: Mail Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ