ΥΓΕΙΑ

Πώς θα ανακτήσετε την ενέργειά σας σε 20 λεπτά μετά από ένα βράδυ κακού ύπνου

Σε όλους μας έχει συμβεί να νιώθουμε βαρεμάρα και να ανταποκρινόμαστε με δυσκολία στις απαιτήσεις της καθημερινότητας μετά από ένα βράδυ κακού ύπνου.

Πώς θα ανακτήσετε την ενέργειά σας σε 20 λεπτά μετά από ένα βράδυ κακού ύπνου

Σύμφωνα με τα ευρήματα νέας μελέτης, αρκούν μόλις 20 λεπτά άσκησης για την τόνωση του εγκεφάλου.

Ομάδα επιστημόνων με επικεφαλής ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Πόρτσμουθ, διεξήγαγε δύο πειράματα στα οποία συμμετείχαν 12 άτομα στο κάθε ένα.

Στο πρώτο, οι συμμετέχοντες είχαν κοιμηθεί μόνο για πέντε ώρες επί τρία βράδια.

Το πρωί τους δόθηκαν επτά εργασίες, προκειμένου να τις εκτελέσουν, ενώ ξεκουράζονταν και στη συνέχεια τους ζητήθηκε να επαναλάβουν τις εργασίες μετά από 20 λεπτά ποδηλασίας μέτριας έντασης.

Η ανάλυση αποκάλυψε ότι ο ελάχιστος ύπνος επηρέαζε διαφορετικά κάθε άτομο – πιθανώς επειδή μερικοί άνθρωποι μπορεί να είναι πιο ανθεκτικοί στην κούραση.

Ωστόσο, η απόδοση κάθε ατόμου στις εργασίες βελτιώθηκε μετά την άσκηση με ποδήλατο.

Στο δεύτερο πείραμα, οι συμμετέχοντες έμειναν για μια ολόκληρη νύχτα άυπνοι και στη συνέχεια τοποθετήθηκαν σε ένα περιβάλλον με χαμηλά επίπεδα οξυγόνου.

Υποβλήθηκαν στις ίδιες εξετάσεις και, παρόλο που τα επίπεδα οξυγόνου είχαν μειωθεί, βελτίωσαν την απόδοσή τους μετά την άσκηση.

«Έχουμε αποδείξει ότι η μέτριας έντασης ποδηλασία για 20 λεπτά, βελτιώνει τις εκτελεστικές λειτουργίες μετά από τρεις νύχτες μερικής στέρησης ύπνου και μία νύχτα ολικής στέρησης ύπνου, ανεξάρτητα από την κατάσταση υποξίας» σημειώνουν οι ερευνητές.

Όπως αναφέρουν, η άσκηση επηρεάζει την απελευθέρωση ορμονών που ρυθμίζουν τον εγκέφαλο και τον ρυθμό με τον οποίο διοχετεύεται αίμα σε αυτόν.

Ο συν-επικεφαλής συγγραφέας Δρ. Thomas Williams είπε: «Μια πιθανή υπόθεση για το γιατί η άσκηση βελτιώνει τη γνωστική απόδοση, σχετίζεται με την αύξηση της εγκεφαλικής ροής αίματος και οξυγόνωσης. Ωστόσο, τα ευρήματά μας υποδηλώνουν ότι ακόμη και όταν η άσκηση εκτελείται σε περιβάλλον με χαμηλά επίπεδα οξυγόνου, οι ασκούμενοι εξακολουθούν να είναι σε θέση να εκτελούν γνωστικές εργασίες καλύτερα από ό,τι όταν ήταν σε ηρεμία στις ίδιες συνθήκες».

Ο ύπνος είναι θεμελιώδους σημασίας για τη διατήρηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής, και στους ενήλικες συνιστώνται 7-9 ώρες ύπνου τη νύχτα.

Μελέτες δείχνουν ωστόσο, ότι το 40% του παγκόσμιου πληθυσμού δεν κοιμάται όσο χρειάζεται.

Η έλλειψη ύπνου μπορεί βραχυπρόθεσμα να μειώσει τη γνωστική απόδοση, να επηρεάσει το εύρος της προσοχής, την κρίση και τη συναισθηματική κατάσταση.

Μακροπρόθεσμα, μπορεί να οδηγήσει σε καρδιαγγειακά νοσήματα, παχυσαρκία και κατάθλιψη.

Ο Δρ. Joe Costello, ο οποίος συμμετείχε στη μελέτη, είπε ότι τα ευρήματα επιβεβαιώνουν τη σχέση μεταξύ της άσκησης και στρεσογόνων παραγόντων, όπως είναι η έλλειψη ύπνου και συμβάλλουν στην ενίσχυση του μηνύματος ότι η κίνηση είναι φάρμακο για το σώμα και τον εγκέφαλο.

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στο επιστημονικό περιοδικό Physiology and Behavior.