ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Καρδιακή νόσος: Πόση βιταμίνη D μειώνει τον κίνδυνο

Οι τρέχουσες συστάσεις για την καθημερινή πρόσληψη βιταμίνης D μπορεί να μην είναι αρκετά υψηλές, σύμφωνα με νέα έρευνα.

Καρδιακή νόσος: Πόση βιταμίνη D μειώνει τον κίνδυνο
Bigstock

Δύο νέες μελέτες που παρουσιάστηκαν στο φετινό συνέδριο της Αμερικανικής Καρδιολογικής Εταιρείας, επικεντρώθηκαν στις επιδράσεις της βιταμίνης D στις καρδιακές παθήσεις και τα εγκεφαλικά επεισόδια. Με αυτόν τον τρόπο, διαπίστωσαν ότι οι τρέχουσες συστάσεις καθημερινής λήψης βιταμίνης D μπορεί να είναι πολύ χαμηλές.

Η ανεπάρκεια σε βιταμίνη D μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρές συνέπειες για την υγεία.

“Αξιολογήσαμε παλιότερα τη βιταμίνη D σε μελέτες παρατήρησης και βρήκαμε ότι τα ανεπαρκή επίπεδα σχετίζονται με δυσμενή καρδιαγγειακά αποτελέσματα”, δήλωσε η επικεφαλής της μελέτης, δρ. Heidi May.

Η δρ. May εξήγησε ότι άλλες μελέτες παρατήρησης έχουν αναφέρει παρόμοια ευρήματα, επομένως η ερευνητική ομάδα ήθελε να αξιολογήσει την εν λόγω συσχέτιση σε μια τυχαιοποιημένη κλινική δοκιμή.

Η τρέχουσα ημερήσια σύσταση για βιταμίνη D είναι 600 Διεθνείς Μονάδες (IU) για ενήλικες ηλικίας 19–70 ετών και 800 IU για ενήλικες 71 ετών και άνω.

Η βιταμίνη D επηρεάζει πολλούς τομείς της υγείας, συμπεριλαμβανομένου του καρδιαγγειακού συστήματος

Υπάρχουν διάφοροι τρόποι που μπορεί κάποιος να λάβει βιταμίνη D.

Δεν είναι τυχαία γνωστή και ως “βιταμίνη του ήλιου”, αφού η απευθείας έκθεση του δέρματός μας στις ηλιακές ακτίνες είναι η κύρια πηγή βιταμίνης D για τον ανθρώπινο οργανισμό. Η βιταμίνη D βρίσκεται επίσης σε ορισμένα τρόφιμα όπως το εμπλουτισμένο γάλα, ο χυμός πορτοκαλιού, τα λιπαρά ψάρια και το μοσχαρίσιο συκώτι.

Η επάρκεια βιταμίνης D συνδέεται με πολλαπλά οφέλη υγείας, όπως:

  • Μειωμένη φλεγμονή
  • Προστασία από την οστεοπόρωση
  • Καλή νευρομυϊκή λειτουργία
  • Καλή ανοσολογική λειτουργία

Μία από τις λιγότερο γνωστές επιδράσεις της βιταμίνης D είναι η θετική της επίδραση στο καρδιαγγειακό σύστημα. Αυτό πιθανότατα οφείλεται στην αντιφλεγμονώδη δράση της.

“Η βιταμίνη D υποστηρίζει την υγεία της καρδιάς ρυθμίζοντας την αρτηριακή πίεση, μειώνοντας τη φλεγμονή και βελτιώνοντας την λειτουργία των αιμοφόρων αγγείων, προάγοντας καλύτερη ροή αίματος”, δήλωσε η διαιτολόγος Veronica Rouseαπό το The Heart Dietitian.

Σύμφωνα με τη δρ. May, πολλές προηγούμενες μελέτες έχουν αποδείξει αυτά τα οφέλη: “Πολλοί παράγοντες κινδύνου για καρδιακές παθήσεις έχει αποδειχθεί ότι επηρεάζονται από τη βιταμίνη D, όπως η υπέρταση, ο διαβήτης και το υπερβολικό βάρος”.

Οι δύο μελέτες για τη βιταμίνη D και την υγεία της καρδιάς

Γνωρίζοντας ότι η βιταμίνη D θα μπορούσε να επηρεάσει την υγεία της καρδιάς, η ερευνητική ομάδα ξεκίνησε να προσδιορίσει εάν οι τρέχουσες συστάσεις βοηθούν τους ανθρώπους να επιτύχουν τα βέλτιστα επίπεδα.

Στην πρώτη από τις δύο μελέτες, 632 ασθενείς εγγράφηκαν σε μια τυχαιοποιημένη κλινική δοκιμή και χωρίστηκαν σε δύο ομάδες. Η μία ομάδα έλαβε στοχευμένη, εξατομικευμένη θεραπεία με βιταμίνη D, ενώ η άλλη απλώς έλαβε μια γενική σύσταση να μιλήσει με τον γιατρό της σχετικά με την λήψη συμπληρωμάτων βιταμίνης D.

Όσοι ήταν στην ομάδα-στόχο έλαβαν συμπληρώματα βιταμίνης D για να επιτύχουν επίπεδα στο αίμα άνω των 40 νανογραμμαρίων ανά χιλιοστόλιτρο (ng/ml), που προσδιορίζονται ως το βέλτιστο βασικό επίπεδο για την πρόληψη καρδιαγγειακών παθήσεων.

Όσοι συμμετείχαν στην ομάδα συζήτησης με γιατρό δεν έλαβαν συγκεκριμένη ποσότητα συμπληρωμάτων.

Διαπιστώθηκε ότι το 86,5% των ατόμων στην ομάδα συγκεκριμένης δοσολογίας χρειάζονταν περισσότερες από 2.000 IU ημερήσιας βιταμίνης D για να επιτύχουν ένα επίπεδο αίματος 40 ng/ml και το 14,6% χρειάστηκε πάνω από 10.000 IU ημερησίως!

Η επίτευξη αυτών των επιπέδων δεν ήταν μια γρήγορη διαδικασία. Λιγότερο από το 65% των συμμετεχόντων έφτασε στο όριο των 40 ng/ml μέσα σε τρεις μήνες και το 25% χρειάστηκε τουλάχιστον έξι μήνες για να το πετύχει.

Για να μετρήσει τον αντίκτυπο αυτών των ευρημάτων στην υγεία της καρδιάς, η ερευνητική ομάδα διεξήγαγε μια πρόσθετη ανάλυση.

Αυτήν τη φορά, εντόπισαν άτομα που είχαν καρδιαγγειακό επεισόδιο εντός 30 ημερών από την εγγραφή τους στην μελέτη. Σε αυτά τα άτομα, τα αρχικά επίπεδα βιταμίνης D ήταν κατά μέσο όρο 25 ng/ml, σημαντικά χαμηλότερα από το βέλτιστο επίπεδο των 40 ng/ml.

Η δρ. May εξήγησε ότι το κύριο συμπέρασμα από αυτές τις μελέτες είναι ότι η ιδανική πρόσληψη βιταμίνης D (ειδικά για την υγεία της καρδιάς) πρέπει να προσδιορίζεται κατ' άτομο και όχι να βασίζεται σε μια γενική καθημερινή σύσταση για όλους:

“Προηγούμενες μελέτες συμπληρωμάτων βιταμίνης D έδιναν σε όλους την ίδια δόση βιταμίνης D, ανεξάρτητα από το επίπεδο στο αίμα τους. Αυτή η μελέτη είναι η πρώτη που δείχνει το κατά πόσον είναι σημαντικό για έναν ασθενή να επιτύχει ένα συγκεκριμένο επίπεδο βιταμίνης D στο αίμα για να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης ενός ανεπιθύμητου καρδιαγγειακού επεισοδίου”.

Πόση βιταμίνη D χρειάζεστε πραγματικά

Δεδομένου ότι οι ανάγκες των ανθρώπων σε βιταμίνη D μπορεί να ποικίλλουν, είναι δύσκολο να κατανοήσουμε πόση ποσότητα χρειάζεστε προσωπικά και εάν λαμβάνετε αυτή την ποσότητα μόνο από τη διατροφή σας και από την απευθείας έκθεσή σας στον ήλιο.

Ο τακτικός έλεγχος των επιπέδων σας μπορεί να σας δώσει μια αίσθηση του εάν η πρόσληψή σας είναι επαρκής.

“Ο έλεγχος των επιπέδων βιταμίνης D στο αίμα και η συζήτηση με έναν γιατρό είναι ο καλύτερος τρόπος για να προσδιορίσετε πόση βιταμίνη D πρέπει να λαμβάνετε, ειδικά αν σκέφτεστε να αυξήσετε τις δόσεις”, είπε η Rouse.

Ορισμένες καταστάσεις υγείας μπορεί επίσης να αυξήσουν τις ανάγκες σας. Άτομα με δυσκολία στην απορρόφηση θρεπτικών συστατικών λόγω φλεγμονώδους νόσου του εντέρου, κοιλιοκάκης, κυστικής ίνωσης ή βαριατρικής χειρουργικής μπορεί να χρειαστεί να συμπληρώσουν επιπλέον βιταμίνη D.

Εάν θέλετε να πάρετε ένα συμπλήρωμα, μιλήστε με τον γιατρό σας για το πόσες IU είναι το ανώτατο. Υψηλότερες δόσεις από τις συνιστώμενες 600-800 IU την ημέρα μπορεί να είναι ασφαλείς, αλλά μόνο μέχρι ένα σημείο.

Σύμφωνα με ειδικούς, η λήψη υπερβολικής ποσότητας βιταμίνης D μπορεί να οδηγήσει σε ανεπιθύμητες παρενέργειες όπως ναυτία, έμετος, κακή όρεξη, αφυδάτωση και πέτρες στα νεφρά.

Πηγή: health.com