Οι επιστήμονες “ανακάλυψαν” 15 νέα συναισθήματα

Έως τώρα, η επιστημονική κοινότητα αναγνώριζε επισήμως έξι μόνο βασικά συναισθήματα: τη χαρά, τη λύπη, το φόβο, το θυμό, την έκπληξη και την αποστροφή. Θεωρούσαν ότι αυτοί οι έξι “θεμέλιοι λίθοι” του συναισθήματος μπορούν να περιγράψουν κάθε ανθρώπινη εμπειρία.

Οι επιστήμονες “ανακάλυψαν” 15 νέα συναισθήματα

Αυτές οι κατηγορίες συναισθημάτων ορίζονται με βάση τους μύες του προσώπου και το πώς αυτοί κινούνται ώστε να μας βοηθήσουν να εκφράσουμε κάθε συναίσθημα.

Το πρόβλημα είναι ότι δεν μπορούμε να κατανοήσουμε πλήρως το γνωστικό σύστημα του ανθρώπου εάν δε μελετήσουμε όλο το φάσμα των εκφράσεων που παράγει ο εγκέφαλος, υποστηρίζει ο Aleix Martinez, επίκουρος καθηγητής στο Κρατικό Πανεπιστήμιο του Οχάιο.

Νέα μελέτη που δημοσιεύεται στην κορυφαία επιστημονική επιθεώρηση PNAS από το Πανεπιστήμιο παρουσιάζει 15 νέα, σύνθετα συναισθήματα. Αυτά εκφράζονται συνδυάζοντας τα βασικά συναισθήματα, ακριβώς όπως συνδυάζουμε τα βασικά χρώματα για να δημιουργήσουμε νέες αποχρώσεις.

Τα σύνθετα συναισθήματα διαφέρουν μεταξύ τους, δηλώνουν οι ερευνητές. Για παράδειγμα, η “ευχάριστη έκπληξη” διαφέρει από την “τρομακτική έκπληξη” ή την “ευχάριστη αποστροφή”.

Οι επιστήμονες δεν είναι απόλυτα βέβαιοι σε ποιο βαθμό οι εκφράσεις του προσώπου αποτελούν επίκτητη συμπεριφορά ή έμφυτη τάση. Πιστεύουν όμως ότι σε μεγάλο βαθμό το φαινόμενο έχει βιολογική βάση, καθώς όλοι οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τους ίδιους μύες για να εκφράσουν ένα συγκεκριμένο συναίσθημα.

Η ερευνητική ομάδα υποστηρίζει ότι όσο η μελέτη του ανθρώπινου συναισθήματος προχωρά θα μπορούμε να κατανοήσουμε καλύτερα τι συμβαίνει στον εγκέφαλό μας όταν βιώνουμε ένα συναίσθημα.

Τα “νέα” συναισθήματα που αναγνώρισαν οι επιστήμονες μπορούν να συμβάλουν στη μελέτη και την αντιμετώπιση διαταραχών όπως η σχιζοφρένεια και το μετατραυματικό στρες.