ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν νέο «μονοπάτι του φόβου» στον εγκέφαλο

Ο φόβος είναι ένα πρωτόγονο συναίσθημα. Αποτελεί μηχανισμό προστασίας και επιβίωσης και επιτρέπει στους ανθρώπους αλλά και τα ζώα να αποφεύγουν οτιδήποτε απειλεί τη ζωή τους. Για τους ανθρώπους βέβαια, αυτός ο μηχανισμός είναι εξαιρετικά πολύπλοκος.

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν νέο «μονοπάτι του φόβου» στον εγκέφαλο

Η φυσιολογική αντίδραση του φόβου μάς προστατεύει από τον κίνδυνο. Ωστόσο, σε ακραίες περιπτώσεις, όπως στην περίπτωση μετατραυματικού στρες, εμποδίζει το άτομο να έχει μια ευτυχισμένη και παραγωγική ζωή.

Οι ερευνητές πασχίζουν εδώ και χρόνια να κατανοήσουν την επίδραση του φόβου στον εγκέφαλο και τη συμπεριφορά μας.

Τώρα, επιστήμονες από το Εργαστήριο CSHL των ΗΠΑ ανακάλυψαν ένα νέο δίκτυο νεύρων στον εγκέφαλο, το οποίο συνδέει τις αναμνήσεις του φόβου με μια περιοχή που ελέγχει τη συμπεριφορά.

Πώς λοιπόν μετατρέπει ο εγκέφαλος ένα συναίσθημα σε αντίδραση; Εδώ και πολλά χρόνια, οι ερευνητές γνώριζαν ότι οι αναμνήσεις του φόβου αποθηκεύονται σε μια μικρή περιοχή του εγκεφάλου που ονομάζεται αμυγδαλή. Κάθε δυσάρεστο γεγονός ενεργοποιεί τους νευρώνες σε συγκεκριμένα σημεία της αμυγδαλής. Στη συνέχεια, τα σήματα αυτά μεταφέρονται σε διάφορους νευρώνες στο εσωτερικό του εγκεφάλου, καταλήγοντας στο λεγόμενο εγκεφαλικό στέλεχος, δηλαδή στο κέντρο δράσης για την αντίδραση στο φόβο.

Οι ερευνητές από το CSHL κατάφεραν να εντοπίσουν ποιοι ακριβώς νευρώνες στην αμυγδαλή ελέγχουν τις αναμνήσεις του φόβου. Έτσι, κατάφεραν να κατανοήσουν καλύτερα πώς η αμυγδαλή μεταφέρει την ανάμνηση του φόβου σε άλλες περιοχές του εγκεφάλου που ρυθμίζουν τις πράξεις και τη συμπεριφορά του ανθρώπου.

Η νέα μελέτη δημοσιεύεται στο επιστημονικό περιοδικό The Journal of Neuroscience.Το επόμενο βήμα των ερευνητών θα είναι να εφαρμόσουν αυτές τις γνώσεις για την αποτελεσματικότερη θεραπεία των ασθενών με μετατραυματικό στρες και άλλες αγχώδεις διαταραχές.

Η ομάδα των ερευνητών από το CSHL ανακάλυψε το δίκτυο των νευρώνων στην αμυγδαλή του εγκεφάλου,

όπου αποθηκεύονται οι αναμνήσεις του φόβου (δεξιά).

Οι νευρώνες επικοινωνούν με άλλα νεύρα στο λεγόμενο εγκεφαλικό στέλεχος (αριστερά με πράσινο χρώμα).