ΥΓΕΙΑ Α-Ω

Λίπος στην κοιλιά: Πέντε αιτίες που το προκαλούν και η αντιμετώπισή τους

Λίπος στην κοιλιά: Πέντε αιτίες που το προκαλούν και η αντιμετώπισή τους

Το λίπος στην κοιλιά δεν είναι μόνο αντιαισθητικό αλλά αποτελεί βασικό παράγοντα κινδύνου και πολλές και σοβαρές παθήσεις.

Όλο και περισσότερες έρευνες υποδεικνύουν ότι η μεγάλη περίμετρος μέσης και το σπλαχνικό λίπος που βρίσκεται μέσα στην κοιλιά και περιβάλλει τα όργανα απελευθερώνοντας χημικές ουσίες στο σώμα, ενοχοποιούνται για υπέρταση, υψηλή χοληστερόλη, εγκεφαλικό, καρδιακή νόσο, διαβήτη, ορισμένες μορφές καρκίνου, ακόμη και άνοια.

Εκτός από την κακή διατροφή και την απουσία άσκησης, υπάρχουν και άλλοι λόγοι που κάποιοι άνθρωποι έχουν την τάση να συσσωρεύουν το λίπος στην περιοχή της κοιλιάς.

Κληρονομικότητα

Ένα κριτήριο που καθορίζει τα σημεία στα οποία αποθηκεύεται το λίπος, είναι τα γονίδιά μας. Αν η μητέρα έχει σωματότυπο «μήλο», είναι πιθανότερο το παιδί να έχει αυξημένο λίπος γύρω από τη μέση και στην κοιλιά. Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να είστε πιο προσεκτικοί με τη διατροφή και τη σωματική δραστηριότητα.

Ορμονικές αλλαγές

Την περίοδο πριν την εμμηνόπαυση, ακόμη και οι γυναίκες που έχουν σωματότυπο «αχλάδι», συγκεντρώνουν δηλαδή περισσότερο λίπος στους γοφούς και τους μηρούς, είναι πιθανό να βλέπουν και την κοιλιά τους να μεγαλώνει. Αυτό οφείλεται στην πτώση των οιστρογόνων και την επιβράδυνση του μεταβολισμού που συνδέεται με την ηλικία. Ρίξτε το βάρος στη γυμναστική και ειδικά στην ενδυνάμωση των μυών.

Σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών

Το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών επηρεάζει σε ποσοστό 10-20% τις γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας. Αυτές οι γυναίκες έχουν υψηλότερα επίπεδα τεστοστερόνης και την τάση να συγκεντρώνουν λίπος γύρω από τη μέση. Στα άλλα συμπτώματα του συνδρόμου περιλαμβάνονται οι ανώμαλες περίοδοι, η υπερβολική τριχοφυΐα στο σώμα και η ακμή. Αν πάσχετε από σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών, ο γιατρός σας μπορεί να σας χορηγήσει φαρμακευτική αγωγή.

bigstock Polycystic ovary syndrome 208267431

Διαταραχές ύπνου

Αν κοιμάστε λιγότερες από 5 ή περισσότερες από 8 ώρες τη νύχτα, κινδυνεύετε να συγκεντρώσετε λίπος στην κοιλιά. Ο λίγος ύπνος έχει επιπτώσεις στον μεταβολισμό, μειώνει την ενέργεια και αυξάνει τις πιθανότητες να πέσετε με τα μούτρα σε τροφές πλούσιες σε θερμίδες όπως οι τηγανητές πατάτες ή τα γλυκά, που εξασφαλίζουν την πρόσληψη λίπους στην κοιλιά. Οι ερευνητές δεν έχουν αποσαφηνίσει γιατί το ίδιο συμβαίνει και με τον πολύ ύπνο, εικάζουν όμως ότι οι πολλές ώρες παραμονής στο κρεβάτι ισοδυναμεί με λιγότερο χρόνο φυσικής δραστηριότητας. Προσπαθήστε να κοιμάστε από 7 έως 9 ώρες την ημέρα.

Στρες

Όταν το σώμα βρίσκεται σε κατάσταση μόνιμου στρες απελευθερώνει μέσω των επινεφριδίων κορτιζόλη, μια ορμόνη που αλλάζει με αρνητικό τρόπο τις μεταβολικές διαδικασίες. Η κορτιζόλη προκαλεί αύξηση του λίπους στα λιποκύτταρα. Ο λόγος που ευνοεί τη συσσώρευση λίπους στην κοιλιά είναι το ένζυμο ΗSD (beta-hydroxysteroid dehydrogenase-1), το οποίο μετατρέπει την ανενεργή μορφή της κορτιζόλης σε ενεργή και υπάρχει κυρίως μέσα στα λιποκύτταρα της κοιλιάς. Ακόμα και όταν στο αίμα υπάρχουν φυσιολογικά επίπεδα κορτιζόλης, η ορμόνη μπορεί να βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα μέσα στα λιποκύτταρα της κοιλιάς κι αυτό προσθέτει λίπος. Παράλληλα μειώνει την τεστοστερόνη, η έλλειψη της οποίας αυξάνει το λίπος στο σώμα.

 

Διαβάστε επίσης:

Τι πρέπει να βάλετε στη διατροφή σας για να μειώσετε το λίπος στην κοιλιά

Φαγητό μετά τις 8: Ποιος ο «αντίκτυπος» στο ΔΜΣ και την περίμετρο της μέσης

Ποια διατροφή προλαμβάνει έμφραγμα και εγκεφαλικό

BEST OF NETWORK

PlusQueen