ΥΓΕΙΑ

Πέντε πράγματα που πρέπει να κάνετε για να έχετε υγιή εγκέφαλο

Η σωματική υγεία επηρεάζει άμεσα και την ψυχική. Συνεπώς ό,τι καταναλώνουμε και ό,τι πράττουμε έχει άμεση επίπτωση στον οργανισμό μας. Ποτέ δεν είναι αργά να αναθεωρήσουμε τη στάση της ζωής μας υιοθετώντας νέες συνήθειες που θα μας κάνουν να νιώθουμε καλύτερα.

Πέντε πράγματα που πρέπει να κάνετε για να έχετε υγιή εγκέφαλο

Ο Cody Isabel, ένας TikToker με πτυχίο στις νευροεπιστήμες, αποκάλυψε τα 5 κορυφαία πράγματα που όλοι θα πρέπει να κάνουμε προκειμένου να είμαστε κατά το δυνατόν υγιείς.

Επαρκής ύπνος

«Λιγότερες ώρες ύπνου ισοδυναμούν με λιγότερες ώρες ζωής», αναφέρει ο Isabel στο βίντεο, το οποίο έκτοτε έχει γίνει viral στην πλατφόρμα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Εξήγησε, επίσης, ότι ο επαρκής ύπνος μειώνει τη φλεγμονή στον εγκέφαλο που είναι βασικός παράγοντας γήρανσης και εκφυλισμού.

Πράγματι, το Τμήμα Ιατρικής Ύπνου της Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ εξηγεί ότι «η έλλειψη επαρκούς ύπνου με την πάροδο του χρόνου έχει συσχετιστεί με μειωμένο προσδόκιμο ζωής».

«Πολυάριθμες μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι ο ανεπαρκής ύπνος αυξάνει τον κίνδυνο ενός ατόμου να αναπτύξει σοβαρές παθήσεις, συμπεριλαμβανομένης της παχυσαρκίας, του διαβήτη και των καρδιαγγειακών παθήσεων», αναφέρει ο ιστότοπος του GetSleep.

https://www.tiktok.com/@mindbrainbodylab/video/7133269731351481646

Ο διαλογισμός

«Ο διαλογισμός είναι ένας από τους ευκολότερους τρόπους για να καταπολεμήσετε το άγχος και την κατάθλιψη καθώς και τη φλεγμονή στον εγκέφαλό σας», είπε ο Isabel. Ο ίδιος συνιστά τουλάχιστον 10 λεπτά διαλογισμού ως μέρος της καθημερινής ρουτίνας.

Μια μελέτη που διεξήχθη το 2016 από ερευνητές στο Πανεπιστήμιο Carnegie Mellon διαπίστωσε ότι ο τακτικός διαλογισμός μπορεί να συμβάλει στην ψυχική και σωματική υγεία.

Αποχή από το αλκοόλ

Αν και στο συγκεκριμένο άρθρο αναφερόμαστε στο τι πρέπει γενικότερα να κάνουμε προκειμένου να έχουμε έναν υγιή εγκέφαλο στη λίστα του Isabel υπάρχει και κάτι που πρέπει να αποφύγουμε. Όπως εξηγεί το αλκοόλ έχει αποδειχθεί σε πολλές μελέτες εδώ και χρόνια ότι είναι επιβλαβές για το σώμα όταν καταναλώνεται σε μεγάλες ποσότητες ακόμη και αν γίνεται σποραδικά.

Επίσης, σύμφωνα με το Ίδρυμα Ψυχικής Υγείας του Ηνωμένου Βασιλείου «Το αλκοόλ μπορεί να διαταράξει την ισορροπία των νευροδιαβιβαστών (χημικών αγγελιοφόρων) στον εγκέφαλο και να επηρεάσει τα συναισθήματα, τις σκέψεις και τη συμπεριφορά».

Άσκηση

Πάντα ο άνθρωπος θα πρέπει να κινείται όσο μπορεί περισσότερο προκειμένου να παραμένει υγιής. Η άσκηση απελευθερώνει BDNF που αποτελεί τη βασική πρωτεΐνη για υγιή εγκεφαλικά κύτταρα. Η απελευθέρωση του BDNF συμβάλει ώστε ο άνθρωπος να μαθαίνει ταχύτερα, να θυμάται καλύτερα και να γερνά με πιο αργούς ρυθμούς. Τα χαμηλά επίπεδα BDNF συνδέονται επίσης με την κατάθλιψη και το άγχος.

Το «κλειδί» για τη διατήρηση της φυσιολογικής νευρωνικής λειτουργίας είναι το BDNF και τα μειωμένα επίπεδά του σχετίζονται με νευροεκφυλιστικές ασθένειες και νευρωνική απώλεια, όπως η νόσος του Πάρκινσον, η νόσος του Αλτσχάιμερ, η σκλήρυνση κατά πλάκας και η νόσος του Χάντινγκτον.

Για όσους δεν το γνωρίζουν η νόσος του Χάντινγκτον είναι μια χρόνια νευροεκφυλιστική ασθένεια του εγκεφάλου. Στην εν λόγω πάθηση τα νευρικά κύτταρα στον εγκέφαλο καταστρέφονται με την πάροδο του χρόνου. Η δε νόσος εμφανίζεται μεταξύ των ηλικιών 30 και 50 ετών, αλλά μπορεί να παρουσιαστεί και σε νεότερη ηλικία.

Η προστασία του εγκεφάλου

Ο εγκέφαλος είναι υπεύθυνος για τις ζωτικές λειτουργίες, τη λογική, τη μνήμη, την προσοχή μέχρι και τον έλεγχο των συναισθημάτων και της συμπεριφοράς. Κατά συνέπεια ο εγκέφαλός μας είναι φτιαγμένος να αποφασίζει και να ενεργεί για μια σειρά πραγμάτων γι΄αυτό και πρέπει να φροντίζουμε να παραμένει υγιής.

Ο άνθρωπος μέσω της σκέψης μπορεί, σύμφωνα με τον Isabel, να διδαχθεί και να εξελιχθεί καθημερινά ακόμη και από την αποτυχία.

Μάλιστα, ενώ ορισμένες μελέτες υποστηρίζουν ότι η μάθηση από την αποτυχία είναι η καλύτερη μέθοδος ανάπτυξης, άλλες υποστηρίζουν το αντίθετο.

Σε μια μελέτη που διεξήχθη από το Πανεπιστήμιο του Σικάγο, οι ερευνητές δήλωσαν: «Η κοινωνία μας θεωρεί την αποτυχία ως μια διδακτική στιγμή. Κι όμως σε πέντε μελέτες φάνηκε πως η αποτυχία έκανε το αντίθετο καθώς υπονόμευσε τη μάθηση. Γιατί η αποτυχία υπονομεύει τη μάθηση; Η αποτυχία είναι απειλητική για τον εγωισμό του ανθρώπου. Οι συμμετέχοντες έμαθαν λιγότερα από την προσωπική αποτυχία παρά από την προσωπική επιτυχία, ωστόσο έμαθαν εξίσου από την αποτυχία άλλων ανθρώπων όσο και από την επιτυχία τους».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ