ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Λιπαρά: Τα είδη τους και ποια πρέπει να προτιμάτε

Λιπαρά: Τα είδη τους και ποια πρέπει να προτιμάτε

Αντίθετα με ό,τι πιστεύουν οι περισσότεροι, δεν είναι όλα τα λιπαρά επιβλαβή για τον οργανισμό. Υπάρχουν λιπαρά που είναι απαραίτητο να συμπεριλαμβάνονται στη διατροφή καθώς συμβάλλουν στην υγεία του οργανισμού.

Τα λιπαρά διακρίνονται σε κατηγορίες που έχουν περισσότερα ή λιγότερα υγιεινά χαρακτηριστικά.

Αυτές είναι τα κορεσμένα, τα ακόρεστα, τα πολυακόρεστα και τα τρανς λιπαρά.

Τα κορεσμένα λιπαρά είναι σε στέρεα μορφή σε θερμοκρασία δωματίου και τα βρίσκουμε σε τροφές όπως το κόκκινο κρέας, το χοιρινό, το βούτυρο, το τυρί και τα πλήρη γαλακτοκομικά.

Τα ακόρεστα λιπαρά είναι υγρά σε θερμοκρασία δωματίου και βρίσκονται στο αβοκάντο, τους ξηρούς καρπούς και σπόρους και στο ελαιόλαδο.

Τα πολυακόρεστα λιπαρά είναι υγρά σε θερμοκρασία περιβάλλοντος και στερεοποιούνται όταν παγώσουν. Βρίσκονται στο καλαμποκέλαιο, στο ηλιέλαιο και σε ψάρια όπως ο σολομός, το σκουμπρί, η ρέγκα και η πέστροφα.

Τα τρανς ή τεχνητά λιπαρά βρίσκονται σε έτοιμα γλυκίσματα, ζύμες, μπισκότα, μαργαρίνες και άλλα λιπαρά αλείμματα.

Ποια λιπαρά να προτιμάτε

Τα καλά για τον οργανισμό λιπαρά είναι τα ακόρεστα και τα πολυακόρεστα, τα οποία περιέχουν τα πολύτιμα λιπαρά οξέα (ω3, συζευγμένο λινολεϊκό οξύ) που συμβάλλουν στην προστασία του οργανισμού από την οξείδωση και από τις καρδιαγγειακές παθήσεις. Επιπλέον, βοηθούν στον έλεγχο του βάρους ενώ συμβάλλουν στην καλή λειτουργία των ματιών και του εγκεφάλου.

Τα κορεσμένα και τα τρανς λιπαρά είναι αυτά που πρέπει να αποφεύγουμε, ενώ τα τρανς λιπαρά είναι αυτά που πρέπει να αποκλείονται από μια ισορροπημένη διατροφή. Η κατανάλωση και των δύο αυτών κατηγοριών λιπαρών σχετίζονται με καρδιοπάθεια, αυξημένα επίπεδα κακής χοληστερόλης και μειωμένα επίπεδα της καλής, ενώ συμβάλουν σε φλεγμονές, διαβήτη και άλλα προβλήματα υγείας.

Σύμφωνα πάντως με μία μελέτη μετά-ανάλυσης που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση Plos One, ο επικεφαλής συγγραφέας της καθηγητής Jeff Volek αναφέρει πως «μια πολύ χαμηλή σε υδατάνθρακες διατροφή οδηγεί τον οργανισμό στην καύση των αποθηκευμένων κορεσμένων λιπαρών». Το αποτέλεσμα από την υιοθέτηση μιας τέτοιας διατροφής για ένα διάστημα ήταν πως μειώθηκαν οι παρενέργειες των κορεσμένων λιπαρών στην υγεία.

Σύμφωνα με την Αμερικανική Ακαδημία Διατροφής και Δίαιτας θα πρέπει να προσλαμβάνουμε το 20-35% των θερμίδων μας από καλά λιπαρά, να καταναλώνουμε περισσότερα ω3 λιπαρά οξέα και να κρατάμε στο ελάχιστο την πρόσληψη κορεσμένων και τρανς λιπαρών.

 

Διαβάστε επίσης:

Δείτε πώς επηρεάζει το junk food το μεταβολισμό σας

Χωρίς επιστημονική βάση η ενοχοποίηση των λιπαρών για όλα τα... δεινά της υγείας

Τα πιο επικίνδυνα λιπαρά για τον εγκέφαλο

BEST OF NETWORK

Κορονοϊός: Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης τα νοσοκομεία της Αττικής- Φόβοι για αύξηση διασωληνωμένων

Κορονοϊός: «Βόμβα» λοιμωξιολόγων- «Παράταση του lockdown έως τον Απρίλιο»

Ελασσόνα: Εικόνες Αποκάλυψης από τον σεισμό των 6,3 Ρίχτερ - Άνοιξε η... γη!

Το έγκλημα της Χαλάστρας: Της είπε πως θα «κλεφτούν» και την έριξε στον Αξιό ποταμό

Λυδία Κονιόρδου: «Δέχθηκα απόπειρα βιασμού στα 15 μου»

Οι άγνωστες ιστορίες όσων επέζησαν από τον Τιτανικό: Ο αρωματοπώλης, οι καμαρώτοι, οι οικογένειες

Ταξίδι σε κάψουλα με 1.080 χλμ/ώρα: Το μέλλον των μετακινήσεων (vids+pics)

Πικέρμι: Ληστές χτύπησαν ηλικιωμένους - Τους άρπαξαν μέχρι και τις βέρες

Survivor Spoiler 07/03: Αυτή η ομάδα κερδίζει το σημερινό αγώνισμα

Εξαφάνιση Άρτεμις: Ανατροπή στην υπόθεση - Οι μαρτυρίες που αλλάζουν τα δεδομένα

Αγρίνιο: Βασάνισαν και σκότωσαν αδέσποτη σκυλίτσα - Παρέμβαση του αρχηγού της ΕΛΑΣ

Survivor: Εξέλιξη «βόμβα» - Αποβάλλεται ο Σάκης από το παιχνίδι;