Κάθε εγκεφαλικός νευρώνας έχει το δικό του γονιδίωμα

Κάθε εγκεφαλικός νευρώνας έχει το δικό του γονιδίωμα

Μέχρι σήμερα γνωρίζαμε ότι όλα τα κύτταρα ενός οργανισμούπεριέχουν πανομοιότυπο DNA.Ωστόσο, σύμφωνα με μία νέα μελέτη που πραγματοποίησαν ερευνητές του ΙνστιτούτουSalk στην Καλιφόρνια και δημοσιεύεται στο περιοδικό Science, καταδεικνύει ότι κάθε νευρικόκύτταρο του εγκεφάλου έχει ελαφρώς διαφορετικό γονιδίωμα.

Όπως εξηγούν οι ερευνητές, αφού απομόνωσαν περίπου 100νευρώνες από τρία άτομα μετά θάνατον, αντέγραψαν την απειροελάχιστη ποσότηταDNA που περιείχε κάθε κύτταρο εκατομμύρια φορές, προκειμένου να είναι δυνατός οπροσδιορισμός της αλληλουχίας.

Αυτό κατέστη δυνατό με μια μέθοδο που ονομάζεται PCR(αλυσιδωτή αντίδραση πολυμεράσης), η οποία, όμως, μπορεί εύκολα να «μολυνθεί»με ξένο DNA στο εργαστήριο. Μάλιστα, οι ερευνητές του Salk χρειάστηκαν ένανολόκληρο χρόνο, προκειμένου να βεβαιωθούν ότι τα δείγματά τους δεν είχανεπιμολυνθεί.

«Έπρεπε να κάνουμε πειράματα ελέγχου [...] επειδή μαςεξέπληξε το γεγονός ότι οι μεμονωμένοι νευρώνες στον εγκέφαλό μας έχουνδιαφορετικό DNA», σχολιάζει ο Φρεντ Γκέιτζ, μέλος της ερευνητικής ομάδας.

Από την ανάλυση των γονιδιωμάτων, προέκυψαν εκτεταμένεςπεριοχές που εμφανίζονταν σε περισσότερα ή λιγότερα αντίγραφα από το κανονικό.

Συγκεκριμένα, το 41% των νευρώνων που εξετάστηκαν,παρουσίαζαν τέτοιες «παραλλαγές αριθμού αντιγράφων», ή CNV, οι οποίες δενυπήρχαν σε κανένα άλλο κύτταρο.

Οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι τέτοια CNV εντοπίστηκαν καισε νευρικά κύτταρα που είχαν δημιουργηθεί στο εργαστήριο, μετατρέποντας απλάκύτταρα δέρματος σε τεχνητά βλαστοκύτταρα.