ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Ο λιγότερος ύπνος συνεπάγεται περισσότερο φαγητό

Ο λιγότερος ύπνος συνεπάγεται περισσότερο φαγητό

Ο ύπνος επηρεάζει τα επίπεδα ορισμένων ορμονών στον οργανισμό, ευνοώντας ή προστατεύοντας από διάφορα μεταβολικά προβλήματα, όπως η παχυσαρκία και ο τύπου 2 διαβήτης.

Αυτό υποστηρίζουν επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο της Νεμπράσκα στην «Επιθεώρηση Ψυχολογίας της Υγείας».

Όπως εξηγούν οι Αλίσα Λάνταλ και Τίμοθι Ντ. Νέλσον, είναι καλά τεκμηριωμένο πως όταν ένας άνθρωπος πάσχει από έλλειψη ύπνου ενεργοποιείται μία αλληλουχία βιολογικών μηχανισμών που τον ωθούν προς την υπερκατανάλωση φαγητού.

Ειδικότερα, αυξάνονται τα επίπεδα μίας ορμόνης (λέγεται γκρελίνη) που διεγείρει το αίσθημα της πείνας και μειώνονται εκείνα μιας άλλης (λέγεται λεπτίνη), η οποία στέλνει μήνυμα στον εγκέφαλο ότι έχουμε χορτάσει.

Οι πάσχοντες από έλλειψη ύπνου νιώθουν επίσης εντονότερο συναισθηματικό στρες και είναι πιο παρορμητικοί, γεγονός που τους ωθεί στην κατανάλωση φαγητού για να καταπραΰνουν το στρες τους και στην αδυναμία να αντισταθούν στους γευστικούς πειρασμούς που περνάνε από μπροστά τους.

Επειδή νιώθουν και υπνηλία και επομένως έλλειψη ενεργητικότητας, στρέφονται στο φαγητό για να «τονωθούν».

Και όσο πιο μεγάλη είναι η έλλειψη ύπνου, τόσο εντονότερες είναι όλες οι προαναφερθείσες επιδράσεις.

«Η κατανόηση των μηχανισμών με τους οποίους ο διαταραγμένος ύπνος αυξάνει την πρόσληψη φαγητού είναι σημαντική για την πρόληψη και της αντιμετώπιση πολλών χρονίων παθήσεων, όπως η παχυσαρκία, ο σακχαρώδης διαβήτης τύπου 2 και η στεφανιαία νόσος», γράφουν οι δύο επιστήμονες.

Και διευκρινίζουν πως είναι πλέον καλά τεκμηριωμένο ότι η ποσότητα του φαγητού που τρώει κανείς άγεται από βιολογικούς, συναισθηματικούς, νοητικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες - και αυτοί με τη σειρά τους επηρεάζονται πολύ από τον ύπνο και το πόσο ξεκούραστοι νιώθουμε.

 

Διαβάστε επίσης:

Τι φταίει και δεν είστε παραγωγικοί στη δουλειά σας

Δείτε πώς θα γίνει το δέρμα σας αν κοιμάστε μόνο 6 ώρες

Best of DPG network

PlusQueen