ΥΓΕΙΑ Α-Ω

Χοληστερίνη: Οι επικίνδυνες τιμές σε παιδιά και ενήλικες (πίνακες)

Χοληστερίνη: Οι επικίνδυνες τιμές σε παιδιά και ενήλικες (πίνακες)

Η χοληστερίνη είναι μια κηρώδης ουσία που είτε την παράγει ο ίδιος ο οργανισμός είτε τη λαμβάνουμε μέσω των τροφών.

Είναι αναγκαία σε μικρή ποσότητα για την ομαλή λειτουργία των επιμέρους συστημάτων και οργάνων το σώματος, όταν όμως τα επίπεδά της αυξάνονται υπερβολικά αναδεικνύεται σε παράγοντα κινδύνου για το έμφραγμα και το εγκεφαλικό.

Για τη μέτρηση της χοληστερίνης λαμβάνονται υπόψη τρεις επιμέρους δείκτες:

  • η λιποπρωτεΐνη χαμηλής πυκνότητας (LDL), γνωστή και ως «κακή» χοληστερίνη, η οποία προκαλεί απόφραξη των αιμοφόρων αγγείων και αυξάνει τον κίνδυνο καρδιοπάθειας,
  • η λιποπρωτεΐνη υψηλής πυκνότητας (HDL), γνωστή και ως «καλή» χοληστερίνη, η οποία βοηθά στην απομάκρυνση της LDL και
  • τα τριγλυκερίδια, ένα άλλο είδος λιπαρών ουσιών που συσσωρεύεται στο σώμα.

Τιμές χοληστερίνης στους ενήλικες

Η Αμερικανική Ένωση Καρδιολογίας συνιστά όλοι οι ενήλικες να υποβάλλονται σε εξέταση μέτρησης της χοληστερίνης κάθε τέσσερα με έξι χρόνια, ξεκινώντας από την ηλικία των 20 ετών.

Στον παρακάτω πίνακα μπορείτε να δείτε αναλυτικά ποιες είναι οι φυσιολογικές και ποιες οι επικίνδυνες τιμές χοληστερίνης στον ενήλικο πληθυσμό.

xolisterini enilikes pinakas

Τιμές χοληστερίνης στα παιδιά

Τα παιδιά που είναι σωματικά δραστήρια, τρώνε υγιεινά, έχουν φυσιολογικό σωματικό βάρος και δεν έχουν οικογενειακό ιστορικό υψηλής χοληστερίνης διατρέχουν μικρότερο κίνδυνο να εμφανίσουν υψηλή χοληστερίνη.

Τα παιδιά συνιστάται να υποβάλλονται σε εξέταση μέτρησης της χοληστερίνης σε ηλικία 9-12 ετών και ξανά σε ηλικία 17-21 ετών. Για τα παιδιά που παρουσιάζουν παράγοντες κινδύνου για υψηλή χοληστερίνη, όπως διαβήτη ή οικογενειακό ιστορικό υψηλής χοληστερίνης, η εξέταση πρέπει να γίνεται σε ηλικία 2-8 ετών και ξανά σε ηλικία 12-16 ετών αντίστοιχα.

Στον παρακάτω πίνακα μπορείτε να δείτε αναλυτικά ποιες είναι οι φυσιολογικές και ποιες οι επικίνδυνες τιμές χοληστερίνης στα παιδιά.

xolisterini paidia pinakas

Στρατηγικές μείωσης της χοληστερίνης

Βασικές στρατηγικές που συμβάλλουν στη μείωση της χοληστερίνης σε κάθε ηλικία είναι οι εξής:

  • Γυμναστική: Βοηθά στη μείωση τους βάρους και στην αύξηση της HDL χοληστερίνης. Στόχος πρέπει να είναι τα 30-60 λεπτά γυμναστικής ήπιας έντασης την ημέρα.
  • Φυτικές ίνες: Συνιστάται η αντικατάσταση των επεξεργασμένων (λευκών) υδατανθράκων με αντίστοιχους ολικής άλεσης ώστε να εξασφαλιστεί επαρκής πρόσληψη φυτικών ινών.
  • Υγιεινά λιπαρά: Το ελαιόλαδο, το αβοκάντο και οι ξηροί καρποί παρέχουν λιπαρά που δεν ανεβάζουν την LDL χοληστερίνη.
  • Μείωση της πρόσληψης χοληστερίνης: Περιορισμός των κορεσμένων λιπαρών που λαμβάνονται από τα τυριά και τα λοιπά γαλακτοκομικά με πλήρη λιπαρά, καθώς και από το κόκκινο κρέας.

Στόχος πρέπει να είναι η διατήρηση της χοληστερίνης σε χαμηλά επίπεδα από την παιδική κιόλας ηλικία και καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής ώστε να αποφευχθεί η συσσώρευσή της και ο σχηματισμός της λεγόμενης πλάκας στα τοιχώματα των αιμοφόρων αγγείων, κατάσταση γνωστή ως αθηροσκλήρωση.

Πηγή: Healthline

Δείτε κι αυτό:

Ένοχη για καρκίνο η υψηλή χοληστερίνη – Δείτε για ποια μορφή χτυπάει «καμπανάκι»

Κακή χοληστερίνη: Πόσα καρύδια να τρώτε την ημέρα για να τη ρίξετε

Το πρωινό που ρίχνει τη χοληστερίνη & πώς θα το φτιάξετε