ΥΓΕΙΑ Α-Ω

Σωματικό βάρος: Οι επιπτώσεις από μία νύχτα χωρίς ύπνο

Σωματικό βάρος: Οι επιπτώσεις από μία νύχτα χωρίς ύπνο

Είναι γνωστό εδώ και χρόνια στους επιστημονικούς κύκλους ότι ο ύπνος σχετίζεται άμεσα με τον μεταβολισμό και το σωματικό βάρος. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα ερευνητικά δεδομένα, ο λιγοστός και κακής ποιότητας ύπνος μπορεί να επηρεάσει την καύση θερμίδων και να αυξήσει τον ρυθμό συσσώρευσης λίπους στο σώμα.

Σύμφωνα μάλιστα με μια νέα διεθνή επιστημονική μελέτη στην επιθεώρηση Science Advances, οι επιδράσεις αυτές είναι εμφανείς ακόμη και μετά από μόλις μία νύχτα χωρίς ύπνο.

Όπως αναφέρει ο επικεφαλής συντάκτης της μελέτης, Jonathan Cedernaes, από το Πανεπιστήμιο της Ουψάλα στη Σουηδία, τα ευρήματα υπογραμμίζουν τα «αναντικατάστατα οφέλη του ύπνου». «Ο ύπνος δεν βοηθά μόνο να εξοικονομήσουμε ενέργεια, αλλά παίζει πολλαπλούς ρόλους» αναφέρει χαρακτηριστικά.

Παλαιότερη μελέτη του Cedernaes και των συνεργατών του είχε δείξει ότι ακόμη και μια σύντομη περίοδος έλλειψης ύπνου οδηγεί στην κατανάλωση μεγαλύτερης ποσότητας φαγητού και στην επιλογή τροφών με μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε θερμίδες.

Η νέα μελέτη έρχεται να συμπληρώσει και να ενισχύσει τα ευρήματα αυτά, καθώς υπέδειξε ότι μόλις μία νύχτα χωρίς ξεκούραση επιδρά άμεσα στον βασικό μεταβολισμό και στην ισορροπία λιπώδους και μυϊκής μάζας στο σώμα.

zugaria mezoura

Στο πλαίσιο του σχετικού πειράματος, οι ερευνητές έλαβαν από 15 υγιείς εθελοντές δείγματα λίπους, μυϊκού ιστού και αίματος σε δύο περιπτώσεις: μία αφού οι συμμετέχοντες είχαν κοιμηθεί κανονικά και μία αφού είχαν μείνει άυπνοι όλη νύχτα.

Όταν οι συμμετέχοντες δεν είχαν κοιμηθεί, διαπίστωσαν οι ερευνητές, ο λιπώδης ιστός τους παρουσίασε μεταβολές ώς προς τη δραστηριότητα ορισμένων γονιδίων, με αποτέλεσμα τα κύτταρά τους να αποθηκεύουν περισσότερο λίπος. Παράλληλα, στους μυς των συμμετεχόντων παρατηρήθηκε μείωση στα επίπεδα πρωτεϊνών που αποτελούν το δομικό συστατικό για την ανάπτυξη και τη διατήρηση της μυϊκής μάζας. Τέλος, η έλλειψη ύπνου οδήγησε σε αύξηση των δεικτών φλεγμονής στο σώμα, η οποία αποτελεί γνωστό παράγοντα για τον διαβήτη τύπου 2.

«Θα ήταν ενδιαφέρον να εξετάσουμε στο μέλλον κατά πόσο μία ή περισσότερες νύχτες καλού ύπνου μπορούν να εξουδετερώσουν τις μεταβολές που παρατηρήσαμε» αναφέρει ο Cedernaes. Επίσης, προσθέτει, θα πρέπει να εξεταστεί αν η διατροφή και η σωματική άσκηση μπορούν να αντισταθμίσουν τις αρνητικές επιδράσεις της έλλειψης ύπνου στον μεταβολισμό.

Δείτε κι αυτό:

Μεταβολισμός: Απλές συμβουλές για να μεγιστοποιήσετε την καύση θερμίδων (εικόνες)

Αϋπνία: Για ποια διατροφική έλλειψη προειδοποιεί

Νερό το πρωί & τόνωση μεταβολισμού: Μύθος ή αλήθεια;

BEST OF NETWORK

Υπόθεση Λιγνάδη: Ένα από τα θύματα απαντά «Γιατί τώρα» - Το ακλόνητο κατηγορητήριο και οι ανατροπές

Lockdown: Η παράταση στην Αττική και οι 10 περιοχές που έγιναν «κόκκινες» - Τι ισχύει από το Σάββατο

Καπραβέλος στο Newsbomb.gr: Ο Απρίλης θα μας γδάρει - Ούτε λόγος για χαλάρωση των μέτρων

Ένοπλες Δυνάμεις: «Πληρωμένη» απάντηση στον Ερντογάν! Η κίνηση – ματ με τους Άραβες

Επίδομα 534 ευρώ: Πότε θα πληρωθούν οι αναστολές Φεβρουαρίου

Συγκλόνισε η Αγγελική Λάμπρου: «Ένιωσα θυμό κι οργή που δεν μπορούσα να αντιδράσω» (vid)

Γεροβασίλη στο Newsbomb.gr: «Η διακυβέρνηση κ. Μητσοτάκη δεν έχει μόνο Πάρνηθα, Ικαρία και Κολωνάκι»

«Φως» στη δολοφονία στρατιώτη στον Έβρο: «Μπέρδεψαν τον πυροβολισμό με καπάκι κατσαρόλας»

Θεσσαλονίκη: Βίντεο – ντοκουμέντο από το δυστύχημα με νεκρό οδηγό μηχανής που έπεσε σε λεωφορείο

Survivor spoiler - «Βόμβα»: Nέα οικειοθελής αποχώρηση από το reality;

Ανδρέας Μικρούτσικος: «Λύγισε» μιλώντας για τον αδελφό του – Η αποκάλυψη για υπόθεση βιασμού

Κάτια Ταραμπάνκο: Η εξομολόγηση για το Survivor - «Θέλησα να σώσω τον εαυτούλη μου»